فلزات

کاربرد پروفیل زد چیست ؟

کاربرد پروفیل زد

کاربرد پروفیل زد چیست ؟

از انواع پروفیل های فولاد پروفیل زد است که شبیه حرف Z لاتین است , کاربرد پروفیل زد اغلب در ساخت سقف آن هم در سازه های اسکلت فلزی است که توسط تیرچه ها یا دیواره های سازه پشتیبانی می شود این نوع پروفیل می تواند در سازه های چوبی تیرهایی با فاصله نزدیک شود . پترو فولاد استیل آرام پروفیل استیل 201 و 304 چین را موجود دارد . برای خرید میتوانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب :

  • تولبد پروفیل زد
  • مشخصات و استاندارد پروفیل زد
  • پروفیل زد چه کاربردی دارد ؟
  • مهم ترین مزایای استفاده از پروفیل زد
  • انواع پروفیل های زد
کاربرد پروفیل زد

تولید پروفیل زد

برای ساخت پروفیل زد از ورق های فولادی اعم از ورق های سیاه , روغنی و گالوانیزه استفاده می شود , ابتدا ورق فولادی را در سایز مشخص برش داده  و توسط دستگاه فرمینگ با اعمال فشار خم استاندارد می دهند و مقطع شکل Z را به خود میگیرد , خم های ایجاد شده شامل دو نوع است اول اینکه پروفیل شکل Z به خود میگیرد و خم بعدی در قسمت لبه پروفیل انجام می شود در این صورت پروفیل زد لبه دار و در غیر ایجاد خم ثانویه پروفیل ساده می شود همچنین ممکن است به درخواست مشتری این پروفیل به صورت پانج دار توسط تولید کننده تولید شود .

مشخصات و استاندارد پروفیل زد

پروفیل های زد در دو لبه بالایی و پایینی , بال های پایینی و بالایی دارد که هر یک ابعادی خاص دارد , سایز بال بالا از 50 تا 100 میلی متر بوده که در نقشه با علامت A نشان داده می شود ؛ سایز لبه بالا 15 تا 30 میلی متر با علامت اختصاری C1 است ؛ سایز بال 50 تا 100 میلی متر و در نقشه علامت B دارد ؛ سایز لب پایین 15 تا 30 میلی متر با علامت C2 است و حد فاصله بین بال پایین و بال بالا100 تا 400 میلی متر بوده و در نقشه با علامت اختصاری H نشان داده می شود .

این محصول طبق استاندارد ایران با شماره 7335 تولید می شود که در سال 1382 تصویب شد به علاوه این سازه با استانداردهای دیگری به شماره 3695 تولید می شود که برای ورق های فولادی گرم استفاده می شود استاندارد دیگر با شماره 5722 برای تولید با استفاده از ورق های فولادی سرد است .

پروفیل استیل201 ابعاد 50*50 ضخامت 1 میلیمتر

پروفیل زد چه کاربردی دارد ؟

مهم ترین کاربرد پروفیل زد افزایش استحکام سقف سازه است این پروفیل در قسمت سقف و قسمت پشتیبانی از دیوارها در پروژه هایی با مقیاس بزرگ است همچنین برای کاهش فواصل عبور تیرها نیز مورد استفاده است تا بار اضافی عرشه سقف را تحمل کرده و مانع از شکم دادن سقف شود , از دیگر موارد استفاده از آن ساخت ریل و پایه ها , ساخت فریم فلزی ثانویه , ساخت سقف سوله و کارخانه , استفاده در سقف سالن های چند طبقه با وزن زیاد , ساخت نرده و محافظ در پل و بزرگ راه , صنعت خودروسازی , صنعت کشتی سازی , ساخت مبلمان , سازه های فلزی سبک , صنایع الکترونیک , قاب های گلخانه ؛ سازه های نیروگاه های خورشیدی  تولید چهارچوب های فلزی فرعی , باروهای انتقال نیرو و سازه های پشتیبانی از خظط لوله ها  و… اشاره کرد .

مهمترین مزایای استفاده از پروفیل زد

آنچه موجب کاربرد پروفیل زد در بسیاری از صنایع شده است ویژگی های منحصر به فرد این پروفیل است از جمله این مزایا می توان موارد زیر را نام برد .

  • تحمل بارهای کششی
  • استحکام بالا و قابل استفاده در مناطق زلزله خیز
  • امکان تعویض
  • نصب و استفاده آسان
  • قابل بازیافت بودن
  • کاهش 40 درصدی وزن ساختمان

انواع پروفیل های زد

انواع پروفیل های زد از لحاظ ضخامت شامل

  • پروفیل z16 ( با ضخامت 2 میلی متر با وزن 4.9 , ضخامت 2.5 میل با وزن 6 و ضخامت 3 میلی متر با وزن 7.2 کیلوگرم است )
  • پروفیل z18 ( با ضخامت 2 میل و وزن5.2 , ضخامت 2.5 میل با وزن 6.5 وبا ضخامت 3 میل با وزن 7.7 کیلوگرم است )
  • پروفیل z20 ( با ضخامت 2 میل و وزن 5.5 , ضخامت 2.5 میل با وزن6.8 , ضخامت 3 میل با وزن 8 و ضخامت 3.5 میل با وزن 9.5 کیلوگرم است )
  • پروفیل z22 ( این پروفیل در ضخامت های 2 میل با وزن 5.8 , ضخامت 2.5 میل با وزن7.2 , ضخامت 3 میل با وزن8.6 و ضخامت 3.5 میل با وزن تقریبا 10 کیلوگرم است )

پروفیل های زد از لحاظ شکل ظاهری در انواع ساده ( بی لبه ) , لبه دار و پانچ دار تولید می شود .

میلگرد استیل 316 سایز 50 موجود شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *