فلزات

علت خوردگی فلزات چیست ؟

علت خوردگی فلزات

علت خوردگی فلزات چیست ؟

خوردگی یا زنگ زدگی فرآیندی طبیعی بوده که فلزات خالص شده را به اشکال پایدارتر شیمیایی ماننداکسید , هیدروکسید یا سولفید تبدیل می کند , خوردگی به از بین رفتن مواد به دلیل واکنش با محیط تعریف می شود , فلز , اکسید و الکترولیت سه جزء مهم برای پیدایش خوردگی هستند . پترو فولاد استیل آرام تامین کننده لوله ، پروفیل  ، میلگرد ، اتصالات ، فلنج و تسمه استیل 304 و 316 با برندهای چین ، هند ، تایوان و ایران در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • رایج ترین دلایل خوردگی فلزات
  • 5 نوع اصلی خوردگی فلزات
  • مؤثرترین و کم هزینه ترین روش های جلوگیری از خوردگی فلزات
علت خوردگی فلزات

 رایج ترین دلایل خوردگی فلزات

دلایل مختلفی می تواند موجب فرسودگی فلز شود با توجه به انواع مختلف فلز و نیز محیطی که فلز قرار است در آن استفاده شود عامل فرسایش نیز می تواند متفاوت باشد , رایج ترین علت خوردگی فلزات را می توان موارد زیر دانست .

رطوبت :

از مهم ترین علت خوردگی فلزات تماس فلز با رطوبت است , زیرا آب به عنوان یک الکترولیت عمل کرده و موجب زنگ زدگی آن می شود ,  منابع علمی نشان می دهد که آب با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش نشان داده و نتیجه آن تولید اسید کربنیک است این اسید نسبت به آب الکترولیت قوی تری داشته و زنگ زدگی را افزایش می دهد.

نمک :

شاید تا به حال شنیده یا خود دیده باشید که آب دریا باعث فرسایش فلزات می شود , نمک برخی گازهای حل شده , عناصر جامد معلق و نیز مواد آلی را داراست همه این عناصر باعث خوردگی فلزات می شود , سرعت خوردگی فلزات در تماس با نمک نسبت به رطوبت سریع تر است .

اسید :

فلز در تماس با اسید نیز دچار خوردگی می شود , تماس فلز با گازهای ناخالص , مایعات و یا جامدات خورنده موجب این رخداد می شوداز مهم ترین اسیدها که سبب فرسایش فلزات می شوند هیدروکلرید اسید و هیدروژن سولفید است .

فروش اتصالات استیل 316

حرارت بالا :

بالا رفتن دما در بسیاری از واکنش ها بر سرعت آن می افزاید و به عمل خوردگی نیز سرعت می بخشد بنابراین فلزات در محیط هایی با حرارت بالا زودتر پوسیده می شوند .

تشعشع :

از دیگر عواملی که روی فلزات تأثیر منفی می گذارد تشعشع است , به عنوان مثال در ساختمان های پزشکی در بخش های رادیواکتیو نسبت به دیگر بخش ها شیرآلات زودتر دچار خوردگی شده و از بین می روند .

اختلاف پتانسیل :

یکی دیگر از مهمترین علت خوردگی فلزات , اختلاف پتانسیل است , در محیط الکترولیتی مشترک در صورتی که دو فلز از جنس های متفاوت وجود داشته باشد به صورتی که به دو شکل الکترولیت در بیاید , اختلاف پتانسل بین آنها ایجاد می شود این اختلاف باعث تبدیل شدن فلز به آندو و دیگری به کاتد می شود .

وجود مواردی نیز می تواند سرعت خوردگی را افزایش دهد این موارد شامل , طراحی بد یا ترک روی قطعه , دارای بودن لبه تیز قطعه , عدم دسترسی به نقاط نور , عدم سازگاری قطعه در محیط و عدم استفاده از پوشش روی قطعه است .

5 نوع اصلی  خوردگی فلزات

خوردگی حفره ای :

این نوع خوردگی روی سطح فلز رخ داده و خود را روی جسم به صورت حفره با سوراخ هایی کوچک نشان می دهد در حالی که بقیه سطح بدون حمله باقی می مانند این نوع خطرناک ترین خوردگی است زیرا پیش بینی آن دشوار و تمایل به ایجاد خرابی ناگهانی و شدید است .

خوردگی شکافی :

این خوردگی روی سطح فلز رخ داده و می تواند نتیجه اتصال بیم دو سطح یا در اثر تجمع رسوبات باشد یکی از معیارهای اصلی برای این نوع خوردگی وجود آب راکد در داخل شکاف است این عدم حرکت سسال باعث کاهش اکسیژن محلول و فراوانی یون مثبت در شکاف می شود.

لوله استیل 304 سایز 3 اینچ رده 10

خوردگی بین دانه ای :

خوردگی بین دانه ای بیشتر در مرز دانه های فلز رخ داده و معمولا به دلیل حضور ناخالصی ها و رسوبات در مرزدانه ها با کمبود موضعی یک یا چند عنصر آلیاژی رخ می دهد .

خوردگی تنشی :

از نتیجه تأثیر همزمان تنش های مکانیکی محیط خورنده مناسب بر روی فلز , خوردگی تنشی ایجاد می شود .

خوردگی فرسایشی :

در این خوردگی فعل و انفعالاتی از یک قسمت از سطح فلز جدا شده و شتابی که در سرعت تهاجم خوردگی فلز با حرکت نسبی مایع و یا گاز خورنده در سطح تماس فلز می انجامد .

مؤثرترین و کم هزینه ترین  روش های جلوگیری از خوردگی فلزات

  • گالوانیزه کردن فلزات
  • محافظت با پوشش زینگ فلیک
  • آبکاری با روی , مس , طلا و…
  • روش داکرومات
  • حفاظت آندی ( این روش برای محیط های بسیار قوی کاربرد دارد )
  • حفاظت کاتدی
پروفیل استیل201 ابعاد 50*50 ضخامت 1 میلیمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *