فلزات

عملیات کوتینگ چیست ؟

عملیات کوتینگ

عملیات کوتینگ چیست ؟

در لاتین کوت ( coat ) به معنی پوشش دهی و کوتینگ ( coating ) به معنی انجام این فرآیند است , کوتینگ فرآیندی پیوسته و خودکار برای رنگ آمیزی و پوشش دهی انواع متریال ها به خصوص فلزات و محصولات فولادی قبل از استفاده است , پوشش و رنگ به سطح آن زده می شود و سپس مجدد در کوره قرار میگیرد و در آخر نیز ورق رنگ شده رول شده و بسته بندی می شود , در عملیات کوتینگ هر دو سطح محصول فلزی تحت پوشش رنگ مخصوص ( با واحد gr/m2 ) قرار گرفته تا علاوه بر زیبایی کیفیت و مقاومت آن نیز افزایش یابد , هر چقدر کوتینگ بیشتر باشد محصول نیز سطح کیفی بالاتری خواهد داشت . برندهای مطرح لوله استیل ، اتصالات ، میلگرد ، پروفیل ، ورق و ….. سایر محصولات استیل استنلس را میتوانید با قیمت کف بازار از شرکت پترو فولاد استیل آرام  خریداری نمایید . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • فرآیند عملیات کوتینگ
  • انواع کوتینگ
  • کاربرد کوتینگ چیست ؟
  • فواید و معایب کوتینگ
عملیات کوتینگ

فرآیند عملیات کوتینگ

کوتینگ انواع مختلفی داشته اما در این بین کوتینگ فلزات کاربرد بیشتری دارد , برای عملیات کوتینگ در ابتدا رول های فلزی بر روی دیکویلر باز می شوند و وسط این رول ها برای اینکه از فاقد عیب و ایراد باشد بررسی می شود در ادامه ورق های فلزی را تمیز و آماده عملیات شیمیایی می کنند , عملیات شیمیایی برای افزایش مقاومت به خوردگی فلزات انجام می شود پس از این عملیات و خشک کردن ورق ها نوبت به قرار دادن مواد کوتینگ بر روی فلز است برای اینکه به دو سطح رول های فلزی مواد پلیمری می زنند و رول ها را در درون کوره قرار می دهند تا خشک شود سپس رول ها را از کوره خارج و در هوای سرد و آب دمای آن را کاهش می دهند .

از انواع مواد کوتینگ نیز می توان به اپوکسی , پلی اورتان , زینک , سیلیکون و آکریلیک اشاره کرد که هر کدام باعث ایجاد ویژگی خاص در قطعه می شوند تمام این مواد باعث استحکام و سخت شدن سطوح , مقاومت در برابر حرارت , ایجاد مقاومت به پوسیدگی و سایش , حفظ رنگ و… خواهد شد .

نبشی استیل سایز 20  تا 100 میلیمتر 304 موجود شد

انواع کوتینگ

گفتیم که کوتینگ در حوزه های مختلف اعم از پارچه , فولاد , ام دی اف , سنگ,  کاشی , کریستال , شیشه و حتی بذر استفاده می شود اما بین فلزات به خصوص میلگرد , ورق آهن , تیر آهن و… بیشتر دیده می شود از انواع کوتینگ فلزی می توان به 100 , 120 , 180 ,220 و 275 می توان اشاره نمود , کوتینگ اغلب ورق های چینی 100 تا 120 است و ورق های هندی , کره ای , ژاپنی و.. 180 هستند.

کاربرد کوتینگ چیست ؟

کوتینگ کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی دارد  از این فرآیند برای افزایش مقاومت به خوردگی در اکثر پنجره ها , درب ها , سقف سازه نماهای ساختمانی و… استفاده می شود , همچنین از آنجایی که روی تمام پروفیل طرح خود را ایجاد می کند در ساخت لوازم خانگی نیز از جمله اجاق گاز , یخچال , لباسشویی , ظرفشویی و.. کاربرد دارد ؛ رنگ های مواد کوتینگ بسیار جذاب است بنابراین از آن می توان در تابلوهای تبلیغاتی یا علائم راهنمایی و رانندگی نیز استفاده نمود ؛در صنعت خودروسازی نیز بخشی از قطعات بیرونی و داخلی آنها نسبت به خراش , پوسیدگی و تغییرات جوی نیاز به مقاومت بیشتری دارند در نتیجه از کوتینگ استفاده می شود جدا ازاین موارد در صنایع الکتریکی نیز برای تولید انواع کابینت های برقی , قطعات الکترونیکی و…  عملیات کوتیگ را مورد استفاده قرار داد به علاوه می توان  لوله های نفتی را با این روش عایق و پوشش دهی کرد .

فواید و معایب کوتینگ

زمانیکه یک پوشش به محافظت و افزایش عمر محصول کمک می کند روش کوتینگ توصیه می شود و هر گاه بخواهیم سطحی را با مایعی مخصوص برای ارتقاء خصوصیت پوشش دهیم از این فرآیند استفاده می کنیم اما این روش مزایا و معایبی دارد از جمله

  • عمر طولانی محصول
  • افزایش مقاومت محصول در برابر تنش های حرارتی
  • مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی
  • زمان بر بودن عملیات کوتینگ
  • پر هزینه بودن
میلگرد استیل 304 سایز 10 میلیمتر موجود شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *