فلزات

خوردگی گالوانیک چیست ؟

خوردگی گالوانیک

خوردگی گالوانیک چیست ؟

بسیاری از اتصالات مورد استفاده در صنعت در معرض شرایط نامساعد جوی هستند در صورتی که طراحی این سازه ها به درستی صورت نگیرد , احتمال ایجاد خوردگی گالوانیک زیاد است و در نتیجه این پدیده ممکن است که تجهیزات تخریب شوند . پترو فولاد استیل آرام تامین کننده انواع ورق استیل ، لوله استیل ، اتصالات ، میلگرد ، پروفیل ، تسمه  و….. انواع پروفیل های باز و بسته استیل استنلس در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • خوردگی گالوانیک و شرایط ایجاد آن
  • علت خوردگی از نوع گالوانیکی
  • خوردگی گالوانیکی استنلس استیل
  • جلوگیری از خوردگی گالوانیکی
خوردگی گالوانیک

 خوردگی گالوانیک و شرایط ایجاد آن

خوردگی گالوانیک که با عنوان خوردگی دو فلزی نیز شناخته می شود نوعی خوردگی است که در اثر وجود اختلاف پتانسیل الکتریکی بین فلزات در ارتباط با یکدیگر رخ می دهد , زمانی که دو فاز مختلف در یک الکترولیت تماس الکتریکی داشته باشند از فلز نجیب تر محافظت بیشتری می شود و فلز متادل تر بیشتر تمایل به خوردگی پیدا می کند در این حالت نوعی خوردگی که همان گالوانیک است رخ می دهد, دراتصال دو فلز غیر همجنس تشدید خوردگی آند را گالوانیکی و کاهش خوردگی کاتد را حفاظ کاتدی عنوان می کنند.

اما برای ایجاد این نوع خوردگی سه شرط لازم است اول اینکه از لحاظ الکتروشیمیایی فلزات مشابه نباشند , دوم  فلزات باید در تماس الکتریکی باشند و سوم اینکه فلزات در معرض الکترولیت قرار گیرند .

 البته برخی از عوامل مؤثر بر میزان این نوع خوردگی نیز , کارایی کاتد , نواحی سطحی بین مواد متصل ؛ اختلاف پتانسیل الکتریکی بین مواد و مقاومت الکتریکی اتصال بین مواد و الکترولیت است.

پروفیل استیل201 ابعاد 20*20 ضخامت 1 میلیمتر

علت خوردگی از نوع گالوانیکی

همانطور که عنوان شد خوردگی گالوانیک  دراثر وجود اختلاف پتانسیل الکتریکی بین فلزات در ارتباط با یکدیگر ایجاد می شود برخی از عوامل مؤثر در خوردگی فلزات شامل :

  • دو فلز در تماس با هم در آب و هوای مرطوب باشند .
  • دو فلز در محلول الکترولیت قرار گیرند .
  • اختلاف پتانسیل وجود داشته باشد .

خوردگی گالوانیکی استنلس استیل

خوردگی گالوانیکی در استنلس استیل زمانی رخ می دهد که دو فلز در یک الکترولیت به یکدیگر وصل باشند این خوردگی هنگام اتصال فولاد ضد زنگ به آلومینیوم , فولاد کربن یا دیگر فلزات رخ می دهد و یکی از مخرب ترین و رایج ترین اشکال خوردگی است .

جلوگیری از خوردگی گالوانیکی

برای جلوگیری از خوردگی گالوانیکی روش های مختلفی وجود دارد یکی از این روش ها استفاده از عایق بین سطوح فلزات است تا از تماس مستقیم دو فلز و ایجاد اختلاف پتانسیل جلوگیری شود , روش دیگر پوشش دهی است بدین صورت که قسمتی از فلز که با محلول الکترولیت و خورنده در تماس است پوشش دهی شود همچنین طراحی سیستم طوری انجام شود که بتوان قطعه آندی را به آسانی تعویض نمود و طول عمر بیشتری به آن داد , راه کار دیگر استفاده از یک فلز سوم در جهت تماس با آند و کاتد , به شکلی که دارای خاصیت آندی بیشتر باشد و نسبت به دو فلز از پتانسیل الکتریکی بیشتری برخوردار باشد .

تسمه استیل سایز 4*50 میلیمتر  304

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *